fredag 2 januari 2009

Never SJ!

Min vistelse i Umeå var jättebra, men resan dit och hem var fruktansvärd.
På vägen upp så är det problem med en växel vilket gör att vi står stilla i ca timme. Denna försening gör att jag (och många andra) missar anslutningen i Stockholm mot Sundsvall. När vi äntligen kommer till Stockholm så får man stå i kö ett tag för att få biljetten ombokad. När det var klart så var det bara att vänta en timme tills tåget gick. Från Stockholm till Sundsvall gick resan däremot bra. Sedan var det buss från Sundsvall till Umeå och det gick alldeles utmärkt, och det är tack vare chauffören. Hon gasade på väldigt friskt.

Hemresan var faktiskt ännu värre. Jag låg och sov på tåget och vaknade upp vid 5-6 tiden. Det första jag märker är att vi står stilla. Min första tanke var att vi stod vid en station, men vi stod stilla väldigt länge. Tillslut letar jag upp en ur personalen för att ta reda på vad som har hänt. Det visar sig att de har kört sönder en strömbåge (tror det kallas så). I och med det så blir vi 3,5h sena till Stockholm.

Nästa gång får det bli flyget. Trots denna miljödebatt som pågår hela tiden så är det ingen större skillnad i pris på att ta flyget istället för tåget. Jag säger inte att flyget aldrig är sent, men det har väl inte ens hälften av SJ:s förseningar...


Edit: Blir ni försenade så tveka inte att begära ersättning. Jag begärde ersättning och fick en värdebevis på 906:- som jag kan använda för att köpa en ny biljett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar